En els últims dies falsos treballadors de l’empresa Microsoft truquen o envien un missatge, de text o correu electrònic, per simular ser del servei de suport tècnic de Microsoft o d’una empresa de seguretat informàtica.

Es tracta d’un engany per intentar aconseguir, mitjançant l’estafa, diners de les víctimes o accés a la informació que hi ha dins de l’ordinador, com ara documents, fotografies o les contrasenyes que hi ha emmagatzemades.

Des de l’Ajuntament de Prats de Lluçanès s’agraeix la informació facilitada per diverses persones del poble, que han rebut aquests falsos missatges, i han permès poder-ho traslladar a la resta de pradencs i pradenques.

 

Com funciona l’estafa?

  • Rebeu una trucada o un missatge -de text o per correu electrònic- d’algú que simula ser del servei de suport tècnic de Microsoft o d’una empresa de seguretat informàtica.
  • Intenten enganyar-vos i fer-vos creure que solucionaran el vostre problema si seguiu les indicacions que us donen.
  • Us pot aparèixer al navegador web un avís del sistema o una altra finestra emergent.
  • Us donen un número de telèfon perquè contacteu amb el fals servei tècnic de Microsoft, el qual us solucionarà el problema; si és possible, intentaran aconseguir el vostre telèfon per contactar directament.
  • També us poden indicar que visiteu una pàgina web en concret, us fan introduir dades, un codi que us proporcionen o us demanen que descarregueu algun arxiu o programa.
  • Es pot donar el cas que aconsegueixin accedir en remot al vostre PC i aleshores instal·len un programa espia (spyware) o qualsevol altre tipus de programari maliciós.
  • També us poden demanar que pagueu pel suport tècnic i que faciliteu les vostres dades bancàries o la targeta de crèdit.

Com detectar el frau?

  • Us sol·liciten les claus i altres dades d’accés al vostre ordinador.
  • Sovint us donen excusa relacionada amb problemes tècnics o de seguretat i us demanen que faciliteu les vostres dades.
  • Us indiquen que heu de fer un pagament per resoldre el problema.
  • Sol·liciten que realitzeu alguna acció amb urgència.
  • Penseu que moltes empreses no es posen en contacte amb les persones usuàries excepte en el cas que aquestes ho hagin sol·licitat.
  • El web de Microsoft informa que els missatges d’error i d’avís de Microsoft no inclouen mai números de telèfon.

Recomanacions

  • Eviteu facilitar les claus d’accés a ningú.
  • Comproveu amb l’empresa si sol·liciten dades dels usuaris o claus d’accés per mitjà de tercers o d’altres vies. Desconfieu si no heu rebut mai abans una sol·licitud de les vostres dades.
  • En cas de dubte, finalitzeu la comunicació al més aviat possible.
  • Contacteu directament amb l’empresa per esbrinar si són autors de la trucada.

Consells per posar la denúncia

  • Aporteu captura de pantalla de la plana web que suplanta l’empresa (adreça URL).
  • No esborreu el correu electrònic de la vostra bústia.