El ple de l’Ajuntament de Prats de Lluçanès de setembre va aprovar la retirada de l’oferta de l’empresa adjudicatària i la modificació de preus de les obres del Teatre Orient.

Els punts, que van entrar per urgència, a causa del poc marge amb que es va rebre la documentació, van ser aprovats amb el suport de Junts i Movem, l’abstenció d’ERC Prats i el vot en contra del RAP.

Segons va explicar l’alcade, Jordi Bruch, l’empresa Construccions Ferrer de Vic, adjudicatària de les obres, havia d’iniciar els treballs a partir de l’1 de setembre. En aquell moment, però l’empresa va expressar la seva negativa de tirar endavant amb les obres veient l’augment de costos derivats de la inflació.

Després de reunions amb l’empresa, se li va traslladar el compromís del consistori d’aplicar el decret llei aprovat per la Generalitat que suposa implementar un 20% del cost de les obres a causa de la pujada de preus. El decret llei promogut per la Generalitat ha estat creat justament perquè moltes licitacions queden desertes per la pujada de preus.  Malgrat tot, l’empresa va veure difícil tirar endavant amb aquest nou escenari.

Per tot l’exposat, Jordi Bruch, va presentar al ple la modificació de preus de les obres per tal de poder licitar de nou el projecte, ara però, dividit en tres fases. ‘Tenim molt clar que hem de tenir i trobar les maneres de pagar-ho i tirar-ho endavant. I una solució és dividir el projecte en tres fases i, sobretot no perdre les subvencions que s’acosten a 680.000 euros.’

Així doncs, al ple es va aprovar un augment de preus d’un 30% del pressupost actual del projecte. També s’ha afegit un 5% més, pels imprevistos que hi puguin haver entre les diferents fases de construcció. Bruch va explicar que inicialment es trauran a licitació les dues primeres fases del projecte per valor d’1.000.000 d’euros. Finalment, quedarà una tercera fase que puja als 600.000 euros i que es tirarà endavant quan hi hagi finançament que ho permeti. ‘Som realistes perquè tenim pressupostats 1.214.000 euros pel Teatre Orient. L’Ajuntament fa un pas important per aprofitar aquests diners i adaptar-nos a la realitat del moment’, va sentenciar l’alcalde.

Des del grup d’ERC Prats van traslladar que ‘els canvis suposen un augment del deute i que un replanteig del projecte seria positiu’ i es van abstenir.

Des del RAP, van respondre que la construcció en fases i el possible augment de costos suposaria no finalitzar les obres: ‘Veiem que potser ens quedarem amb l’esquelet del Teatre Orient i no s’hi podrà fer res. Encara hi ha molts elements que no estan pressupostats en aquest projecte i el cost es pot veure encarit molt més.’ Hi van acabar votant en contra.

Pel que fa a la resta de punts, es va aprovar per unanimitat la modificació de la relació de llocs de treball, que contempla ampliar la jornada parcial a completa de les treballadores familiars del Centre de Dia SAIAR Bonasort i ampliar l’horari de l’infermera que passarà a ser de 3 hores a la setmana.

Pel que fa a la modificació de crèdit 4/2022 per valor de 51.370 euros es va aprovar amb els vots de de Junts per Prats, Movem Prats i les abstencions d’ERC i el RAP. Entre les partides que s’hi inclouen hi trobem despeses del capítol 2 i 6. En són exemples l’aparcabicicletes per l’Escola Lluçanès, la compra de nous electrodomèstics per la cuina de l’escola bressol La Pitota, millores de manteniment de la via pública, treballs externs d’equipaments com l’Espai Social, les millores fetes al pati i aules de l’Escola Lluçanès, entre d’altres.

Es van presentar tres mocions. La primera d’ERC Prats en favor al projecte de banda/orquestra escolar aprovada per unanimitat. L’alcalde va exposar el seu compromís amb el projecte, que de fet ja havia estat presentat per l’EMAL i les direccions de les dues escoles però que no va avançar per manca de finançament. La moció va ser aprovada amb una esmena en el tercer punt a demanda de l’equip de govern, quedant així: Que el pressupost municipal per el 2023 tingui prevista la partida econòmica necessària per portar-lo a terme, sempre i quan es trobi finançament.

La segona moció d’ERC Prats per a la regularització extraordinària de persones migrants a l’Estat espanyol també va ser aprovada per unanimitat. Així com també ho va ser la darrera moció presentada per Junts i Movem pel traspàs del servei de rodalies Renfe i les seves infraestructures. En el punt s’exigeix que l’Estat executiu les inversions pendents que impedeixen que aquesta sigui una xarxa de qualitat.

A l’apartat d’informacions, l’alcalde va actualitzar la situació de sequera al municipi. ‘Ara estem al 56% de capacitat de la bassa de Merlès, les mesures restrictives del BAN i les pluges s’aixecaran quan l’ACA ho estimi pertinent’. Va agrair a la població la conscienciació en el consum d’aigua de les darreres setmanes i va encoratjar a seguir-ho fent.

L’alcalde també va exposar que desde el passat ple de Juliol assumeix la responsabilitat de les àrees que portava fins el moment Vanessa Gómez que va renunciar al càrrec durant el darrer ple. Es preveu que en el proper ple pugui prendre possessió del càrrec el nou regidor/a.

Finalment, a l’apartat de precs i preguntes, des d’ERC Prats van reflexionar sobre la manca del nou regidor/a. ‘No entenem com no hi ha encara regidor substitut i com les tasques d’una regidoria tan important queden dividides en una sola persona.’ Bruch, va respondre que durant tot temps, ell ha estat la persona referent de les àrees i ha coordinat les tasques amb les tècniques’.

També van preguntar pel servei de l’Oficina Mòbil d’Atenció del Consumidor que des de la pandèmia no s’ha reprès. Des de l’equip de govern, es va prendre el compromís d’informar-se sobre el restabliment de les visites i es va recordar que el consistori disposa de la tècnica referent a qui se li pot traslladar les consultes i queixes en matèria de consum per posteriorment informar al servei tècnic de la Diputació.

Per la seva banda, el RAP va apuntar algunes propostes de millora de la mobilitat al poble, com per exemple, ‘millorar l’entrada de la rampa d’accés al pas de la piscina on hi ha un petit graó que dificulta l’accés’ o la creació d’aparcaments de persones amb mobilitat reduïda, tenint en compte l’amplitud de sortida del cotxe tant del pilot com del copilot.

També es va preguntar si l’aigua de la piscina es podria reutilitzar i quin seria el seu ús. Bruch va exposar que actualment ‘s’estan estudiant les diferents opcions possibles amb l’empresa de manteniment.’

També van suggerir millores en el contracte de la persona dinamitzadora del Casal del Jovent davant la ‘rotació i freqüència amb que han anat canviant’. La regidora Montserrat Juvanteny, va explicar que ‘no és un fet aïllat i que es un perfil de plaça on hi ha molta rotació, al ser un contracte parcial que en molts casos inicien com a feina temporal.’

Recupera la sessió del ple aquí.