El Ple municipal de l’Ajuntament de Prats de Lluçanès ha aprovat, aquest dimecres en sessió ordinària, la modificació de les ordenances fiscals de l’Ajuntament de Prats de Lluçanès per a l’any 2024. La proposta ha rebut el suport de Junts per Prats i ERC Prats, i el vot contrari de Movem Prats.
L’alcalde, Jordi Bruch, ha iniciat la seva intervenció contextualitzant l’evolució de les taxes en els darrers anys. Bruch ha recordat que en els últims 4 anys, el govern municipal ha congelat els impostos per no agreujar la situació de les famílies en un context de successos i escenaris que han condicionat greument la situació econòmica i social de la població, com la pandèmia de la Covid-19, la guerra d’Ucraïna i l’augment de costos en subministraments i matèries primeres.
Durant aquest període, els costos ordinaris de l’Ajuntament s’han multiplicat: “L’any 2022, en costos d’energia, el consistori ha pagat 96.000 euros més que el 2021. Si seguim en aquesta tendència de cara al 2024 es preveu que l’augment sigui de 16.000 euros més. Aquesta situació fa que sigui insostenible no tocar les taxes si volem dotar el pressupost municipal del 2024 i assegurar la qualitat dels serveis, l’educació, la sostenibilitat, els recursos i els equipaments municipals”, ha assenyalat Bruch.
En aquesta línia, l’equip de govern ha proposat apujar algunes de les taxes un 7,4%, la meitat de l’augment que ha patit l’Índex de Preus i Consum (IPC) en els darrers 4 anys, i que fins ara, ha assumit íntegrament l’Ajuntament.
Així doncs, a partir del 2024, s’apujarà un 7,4% l’IBI (actualment la mitjana del rebut és de 400 euros, i s’augmentarà en 28 euros més l’any), l’IAE, l’ICIO, la taxa de subsol per ocupació de vies públiques, la taxa d’ocupació de terrenys, la taxa dels guals, la taxa per ocupació de la via amb taules i cadires, la taxa de quioscos i parades, la taxa del cementiri, la taxa de residus, la taxa de control sanitari, la taxa d’utilització d’espais municipals amb climatització, la taxa de gossos perillosos i la taxa per a la utilització de les pistes de tennis.
D’altra banda, l’alcalde ha explicat que el govern ha mantingut el mateix preu per a les taxes relacionades amb l’Educació o els Serveis Socials. De la mateixa manera, s’han mantingut les bonificacions per a les persones que apostin per a la sostenibilitat i les energies renovables.
Per la seva banda, la primera tinent d’alcaldia, Montse Boladeres, ha afegit que “des de l’Ajuntament no volem excloure ningú, per aquest motiu, es posa en coneixement l’existència de l’ordenança municipal reguladora pels ajuts econòmics d’urgència social”.
El seu objecte és regular l’atorgament d’ajuts econòmics d’urgència social destinats al pagament de serveis municipals i garantir la cobertura d’aquests en situacions de necessitat social.
Dades del porta a porta i augment de la taxa
Seguidament, el regidor d’Acció Climàtica, Pep Peraire, ha agafat el torn de paraula per explicar les xifres de la recollida selectiva a Prats de Lluçanès i la pujada de la taxa en un 15% per a l’any 2024, passant dels 130 euros actuals als 149 euros.
Peraire ha explicat quins han estat els costos del servei del porta a porta de l’any 2022: “L’Ajuntament va destinar-hi un total de 320.000 euros. La major part, 240.000 euros, corresponen al transport i a la deixalleria, els 80.000 euros restants són referents al tractament dels residus”, ha dit.
Si ens fixem en el procés de tractament dels residus, la gestió més cara és la de la resta, ja que no es fan devolucions econòmiques, a diferència del què passa amb l’orgànica, el multi producte i el vidre, d’on s’ha rebut un retorn de 88.000 euros pel bon reciclatge durant l’any 2022. L’altra part dels ingressos que rep l’Ajuntament per al porta a porta prové de les taxes, d’on es van recaptar 188.000 euros l’any 2022. Tot plegat va sumar 276.000 euros. Amb aquestes xifres, el servei del porta a porta va tancar l’any 2022 amb un balanç negatiu de més de 40.000 euros.
Aquesta és una situació que cal revertir. Peraire ha explicat que “la llei obliga a partir de l’1 de gener de 2025 que el balanç econòmic del servei sigui zero”. Per aquest motiu, assegura que “és necessari millorar el percentatge de reciclatge de la resta”.
El regidor també ha alertat de les dades d’aquest any 2023. “Entre gener i juliol, el percentatge de reciclatge ha passat d’un 79% a un 74%. Per tant, la resta ha passat de ser un 21% a un 26%, i això es traduirà amb un augment dels costos del servei”, ha dit.
Peraire ha assegurat que des de la seva regidoria es compromet a “reduir aquesta despesa explorant vies de millora a la deixalleria i avançant en el projecte de la taxa justa”. A més, ha demanat als veïns i veïnes “un esforç en reciclar més i millor”. “Estem preparant campanyes perquè això passi i millorem”, ha sentenciat.