L’Ajuntament de Prats de Lluçanès ha celebrat, aquest dimecres 18 de setembre, una sessió ordinària del Ple municipal per tractar diverses qüestions relacionades amb el poble.
Part resolutiva
La part resolutiva ha començat amb l’aprovació per unanimitat de l’acta del ple anterior de data 24/07/2024. Seguidament, l’alcalde, Jordi Bruch, ha donat compte dels decrets d’alcaldia i de les Juntes de Govern.
Després d’aprovar el plec de clàusules en el ple anterior, la sessió d’aquest dimecres ha aprovat per unanimitat l’adjudicació de la cessió demanial de les plaques del pavelló municipal. El regidor de Medi Ambient, Pep Peraire, ha explicat que “el 80% de l’energia que generen aquestes plaques serà per a la Cooperativa de Consum de Prats de Lluçanès i, d’aquest, el 5% anirà destinat a bo social per a les llars amb vulnerabilitat. El 20% restant anirà destinat a cobrir les necessitats energètiques de l’Ajuntament”.
En la mateixa línia, el ple també ha tirat endavant amb els vots favorables de tots els grups municipals l’aprovació inicial i els plecs per a la concessió demanial de les plaques fotovoltaiques de la Sala Polivalent.
Seguint amb els punts de l’ordre del dia, s’ha posat a votació l’inici de la resolució del contracte per a la reforma de l’enllumenat. En aquest punt, Bruch ha aclarit que es tracta del tancament de l’expedient amb l’empresa que va resultar adjudicatària del projecte i que ha incomplert el termini pactat per a la finalització de la totalitat de les tasques previstes; en total, ha executat un 74% de les obres. Aquest punt ha quedat aprovat amb l’abstenció de Movem Prats.
El setè punt de l’ordre del dia ha proposat l’aprovació de la modificació de les ordenances fiscals de l’Ajuntament de Prats de Lluçanès per a l’any 2025.
L’alcalde, Jordi Bruch, ha iniciat la seva intervenció contextualitzant l’evolució de les taxes en els darrers anys i ha explicat la proposta d’augment d’algunes de les taxes municipals amb l’objectiu de “garantir uns bons serveis i equipaments per al nostre municipi”. En aquest sentit, tenint en compte que no es van modificar els imports entre l’exercici 2020 i 2023 malgrat que l’augment de l’IPC va ser del 14,8%, i que l’any 2024 només es va aprovar un increment del 7,8%, l’Ajuntament ha proposat augmentar diverses taxes i impostos, algunes de les quals es detallen a continuació:
Increment del 4% respecte a l’exercici 2024:
- Impost sobre béns immobles (IBI).
- Impost sobre activitats econòmiques (IAE).
- Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
- Taxa per ocupacions del subsol, el sòl i la volada de la via pública.
- Taxa per l’ocupació de terrenys d’us públic amb mercaderies, materials de construcció, runes, tanques, puntals, estintols, bastides i altres instal·lacions anàlogues.
- Taxa per utilització privativa i aprofitament especial de la via pública amb entrades de vehicles a través de les voreres i les reserves de via pública per a aparcament, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol mena.
- Taxa per la tinença de gossos.
- Taxa per la prestació del servei d’atenció integral a la gent a l’àmbit rural.
No es modifica respecte a l’exercici 2024:
- Impost sobre vehicles de tracció mecànica.
- Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana.
- Taxa per aprofitament especial del domini públic, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments d’interès general.
- Taxa reguladora de Contribucions Especials.
- Taxa per utilització de la pista de tennis i pàdel.
- Taxa per estacionament de caravanes i autocaravanes en la zona de l’àrea de lleure.
- Taxa per drets d’examen.
Sobre l’increment de la taxa de recollida de residus, Peraire ha explicat que el canvi respon a l’objectiu d’assolir la “taxa justa” que permeti cobrir les despeses generades per la recollida i la gestió de residus, que enguany han augmentat uns 40.000 euros a causa d’un increment de volum de residus de la fracció resta, la qual també s’ha encarit, i per la disminució del retorn econòmic provinent de la gestió dels residus de totes les fraccions. Per tot això, l’Ajuntament registra un dèficit de 80.000 euros que intentarà pal·liar amb un augment del 20% en aquesta taxa, que passarà de 149 euros a 179 euros a partir de l’any 2025. També s’aplicarà una nova taxa per l’ús de la deixalleria municipal amb la finalitat de bonificar l’import de la taxa domèstica als veïns i veïnes del municipi que utilitzin aquest servei. Peraire ha acabat la seva intervenció exposant el compromís de l’Ajuntament per continuar apostant per millorar la sensibilització entorn a la gestió dels residus i per la creació de nous projectes d’economia circular.
El punt relatiu a la modificació de les ordenances fiscals per a l’any 2025 ha quedat aprovat amb els vots favorables de Junts per Prats i ERC Prats i el vot en contra de Movem Prats.
A continuació, el Ple d’aquest dimecres ha posat a votació l’aprovació de la quarta i última certificació de la instal·lació de plaques fotovoltaiques al pavelló municipal. Aquest punt ha quedat aprovat amb l’abstenció de Movem Prats. Per altra banda, tots els grups municipals han votat a favor de la bonificació de l’ICIO per la comunicació d’obres de l’Institut Castell del Quer, per obres d’adequació d’accessibilitat.
Amb l’últim punt de l’ordre del dia, ha quedat aprovada la modificació de crèdit 5/2024 amb l’abstenció de Movem Prats.
Part de control
Informacions
En l’apartat d’informacions, l’equip de govern ha valorat i ha exposat les accions més destacades de cada àrea municipal.
Precs i preguntes
Un cop finalitzat l’apartat d’informacions, s’ha donat pas als precs i les preguntes. En aquest sentit, Movem Prats ha fet esment a diversos aspectes, com són la previsió de noves línies de transport públic, incidències a l’àrea d’autocaravanes o la pacificació dels carrers al voltant de l’escola FEDAC, entre altres coses.
Pots recuperar l’emissió de la sessió del Ple en aquest enllaç.